Een typische zaterdag in ons winkelcentrum. Hier wordt, in stands op het centrale plein, de nieuwe Wealthy Lifestyle (zo noemen ze dat) aan de nieuwe Chinese middenklasse verkocht. Nu China zich steeds verder opent naar de rest van de wereld - wordt er hard gewerkt om van de Chinees een moderne consument te maken.
Stap 1: een eigen huis. Niets wakkert de verhuisdrift zo goed aan als een maquette - hier op de stand kun je direct een optie nemen en een hypotheek afsluiten. Vrijwel alle projecten worden uitverkocht voor de bouw begint.
Stap 2 is natuurlijk: de auto. Deze is World Famous. (Toen Rover in de UK falliet ging hebben de Chinezen alle ontwerpen/machines gekocht - Made in Shanghai: Roewe)
Stap 3: Kids. Hier leren de koters spelen met Lego...
Stap 4: vrije tijd. Hier leren de ouders spelen met een squash racquet.
Gelukkig is er hoop voor een planeet waarop 1.3 miljard medebewoners in 'n paar jaar tijd op z'n westers gaan leven. Een eindje verderop zag ik voor 't eerst Toyota Prius te koop staan. Als nou de benzine hier duur genoeg wordt...
No comments:
Post a Comment