Monday, April 11, 2011

Not So Un-Dutch


Zoveel Nederlanders denken dat we het in ons landje zoveel beter voor elkaar hebben dan overal elders. Nu dan ook in Nederland voor 't eerst een eenling die in een winkelcentrum om zich heen begint te schieten met een automatisch wapen. Wat een afschuwelijk nieuws.

Het is iedere keer opnieuw lastig om vanuit China een goed beeld te vormen over de berichtgeving en de openbare discussie bij dit soort gebeurtenissen. Een vraag die bij mij opkomt maar die ik tot nog toe in de berichtgeving mis is bijvoorbeeld:

Kan je in Nederland eigenaar zijn van een aantal vuurwapens - en lid van een schietclub - als je een paar jaar geleden opgenomen bent geweest in een pyschiatrische inrichting met zelfmoordneigingen? Volgens mij kan dat zelfs in Kentucky en Alabama niet... (Maar ik kan me vergissen).


Update: mijn vraag is beantwoord. In dit NRC artikel wordt de Nederlandse wapenwet uitgelegd, namelijk "psychische stabiliteit is geen criterium voor een wapenvergunning."

No comments: