Thursday, May 13, 2010

First Expo Visits

Britse paviljoen gezien vanuit het Nederlandse paviljoen

Gisteren was de eerste van een serie lezingen en presentaties die ik in het Nederlands Expo paviljoen geef. Die praatjes zijn onderdeel van verschillende seminars over duurzame architectuur waarop wij onze ervaringen met groen bouwen in China delen.


Voor mij was het al de tweede keer op de Expo en dit keer had ik mijn camera meegenomen. Ik begin langzaam te wennen aan het over-the-top Nederlands paviljoen, maar ik durf nog steeds niet te zeggen of ik denk dat het goed werkt. Een ding is zeker: de Nederlandse bijdrage springt eruit tussen de strakke, esthethische en moderne paviljoens van de andere landen.

de rij voor het Spaanse paviljoen

Bij de paviljoens van de andere Europese landen staan lange rijen, in tegenstelling to bij Nederland's Happy Street. Deels is dat vanwege gebrek aan aandacht, maar ook deels omdat het Nederlands paviljoen alleen buitenruimte kent waardoor de bezoekerscapaciteit relatief groot is.

Oki bleek ook tussen de toehoorders van mijn praatje te zitten, evenals (Mazzel!) de architect van het Spaanse paviljoen. Die laatste nodigde ons uit om met hem zijn paviljoen te bezoeken waardoor we de rij van 3+ uur konden overslaan

Flamenco danseres in een donkere tunnel diep in het Spanje paviljoen

weet iemand waarom er een reusachtige 
robot-baby in het Spaanse paviljoen zit?

Met grote dank aan Oki's bluftechnieken hebben we ook als VIPs het Deense paviljoen kunnen bewonderen. Dit paviljoen is een van de grote architecten-favorieten en het is strak, grappig en slim gemaakt. Jammer dat de gratis witte leen-fietsen die je er zou moeten kunnen oppikken door de Expo-organisatie aan de ketting zijn gelegd... Wel begrijpelijk trouwens want met alle visuele afleiding, openlucht optredens en mensenmassa's is het expo terrein al chaotisch genoeg.

Deens paviljoen van Bjarne Ingelson (BIG)

De vijver in het midden van het Deense paviljoen is gevuld met water uit de haven van Kopenhagen (glashelder!) met middenin het ECHTE kleine-zeemeermin beeld dat speciaal hiervoor een half jaar naar China gehaald is

No comments: