Friday, January 21, 2011

Farewell Jiaotong

bord buiten de aula voor buitenlandse studenten
Mijn semester full-time Chinees op de Jiaotong Universiteit zit erop - vandaag was de slotceremonie en de uitreiking van de diploma's / cijferlijsten. Hoewel de score voor mij niet relevant is was het eindresultaat goed: gemiddeld boven de 90 (uit 100) voor gesproken Chinees en boven de 80 voor geschreven. Mijn derde vak, luistervaardigheid, ben ik na de mid-term exams gestopt met volgen omdat het niveau te laag was: nuttig vak voor mensen die vooral in het buitenland geleerd hebben, maar niet zo nuttig als je je Chinees op lokatie hebt geleerd zoals ik.

Veel van mijn studiegenoten waren teleurgesteld over het programma. Begrijpelijk, want de lesmethoden zijn 100% Chinees en dus niet 'leuk', vaak erg eentonig en het is makkelijk een hoog cijfer te halen zonder dat je de stof echt beheerst. Wat dat betreft was het meedraaien op een Chinese topuniversiteit een goede manier om een dieper begrip te krijgen van achtergrond van hoogopgeleiden hier.

de afsluitingsceremonie
Voor mij persoonlijk was het een prima ervaring en het niveau van mijn Chinees is ver vooruit gegaan: ik kan nu veel meer lezen, mijn woordenschat is groter en mijn gesproken Chinees is dieper, met complexere zinnen en meer subtiliteit.

De grote uitdaging is het niveau nu vast te houden zonder dagelijkse instructie en studie. Om te beginnen ga ik mijn eerste boek in 't Chinees lezen - waarschijnlijk iets simpels zoals Harry Potter. Daarnaast heb ik programmas op m'n iPhone en Shei!a's iPad die kunnen helpen de woordenschat op peil kunnen houden.

de sportvelden
In ieder geval is het een vreemd idee dat mijn dagelijkse routine van de afgelopen vier maanden er nu op zit: niet meer dagelijks 's ochtends op de fiets tussen de ochtenspits door naar de universiteitscampus. Op deze laatste dag heb ik nog wat foto's genomen, met de laatste restjes sneeuw van de afgelopen dagen.

het hoofdgebouw
het grote gazon bij de entree
historisch gebouw bij de entree
de hoofdlaan bij de entree
en de hoofdentree, voor de laatste keer als student

No comments: