Saturday, March 26, 2011

Join 'Em

Sinds afgelopen woensdag heb ik een weibo-account. Weibo (微薄) betekent 'micro-blog' en is de Chinese variant van Twitter. Of de Chinese kopie van Twitter, eigenlijk. Twitter is al jaren geblokkeerd in China en je kunt er alleen bij als je speciale software gebruikt (net als voor Facebook, YouTube en deze site: Blogspot/Blogger).


mooi: Earth Hour staat vandaag op de Weibo homepage
Die software is duur, omslachtig en langzaam dus Twittert er in China bijna niemand - alleen buitenlanders. Binnenlands is microbloggen met weibo juist wel extreem populair. Wiebo werkt samen met de Chinese overheid, zoals iedereen hier, dus berichten of trending topics waar de regering het niet mee eens is worden verwijderd en niemand is anoniem. 


Niet internet zoals ik erin geloof, maar om mijn Chinese vrienden in de gaten te kunnen blijven houden en omdat 't goed is voor mijn geschreven Chinees heb ik me nu toch maar aangesloten. Gekke ervaring om een Chinese (mobiele) internetdienst te gebruiken: razendsnel!

No comments: