Monday, August 24, 2009

Dutch Propaganda

Update: na ruim twee maanden valt het me nog steeds erg op dat in de kranten, tenminste de internet edities van NRC en Volkskrant, nauwelijks aandacht wordt besteed aan deze gebeurtenis. Wil dan niemand weten of die doodgeschoten jongen ergens schuldig aan was, waarom de politie eerst met een onwaar verhaal komt en dagenlang wacht tot ze de waarheid verteld en of 't niet gek is dat het in Nederland twee weken duurt voordat iemand ontdekt van welk pistool een kogel komt terwijl ze dat bij CSI: Miami binnen een dag weten?

Je merkt 't, ik ben nog steeds gefascineerd door dit verhaal...


Als je regelmatig aan Chinese media wordt blootgesteld leer je, net als de Chinezen, vooral te zoeken naar onregelmatigheden in of een gebrek aan berichtgeving. Op basis daarvan kun je dan zelf gaan raden wat er misschien 'echt' aan de hand is.

Die skill pas ik nu blijkbaar automatisch ook op Nederlands nieuws toe, want het verhaal van die schietpartij op het strand laat me niet los. Ik vertelde het verhaal zojuist aan iemand en bedacht ineens - dat verhaal rammelt aan alle kanten. Om te beginnen: waarom zijn de daders bijvoorbeeld niet doodgeschoten door de politie?

Als een stel hooligans in een massa van 25,000 jonge mensen vol pillen en alcohol om zich heen beginnen te schieten en vervolgens specifiek de politie aanvalt, dan hoort toch zelfs een Nederlandse agent zo'n schutter direct hartstikke dood te schieten? Ik bedoel: wat is dan volgens het Hollandse politiehandboek wel een goede reden om iemand uit te schakelen? In plaats daarvan is er niet eens iemand gearresteerd!

Het zou mij niets verbazen als de schutters undercover-agenten zijn van de anti-hooligan brigades (het 'voetbalteam'). Ik heb meegedaan in een oefening met die lui en die zijn net zo aggresief en vechtgraag als 'echte' hooligans. Alleen dan met een licence-to-hit. Een soort uitsmijter met een politie-badge zeg maar.

Erg benieuwd naar wat er de komende dagen allemaal naar buiten gaat komen...

No comments: